מכאן אפשר להבין כי תהליך של ייעוץ עסקי וארגוני אינו מיועד לארגונים גדולים בלבד. גם עסקים בינוניים, ואפילו קטנים, יכולים לייעל ולשפר את התהליכים הפנים והחוץ ארגוניים שלהם. לעיתים, דווקא הקטנים יכולים לשפר עצמם במהירות רבה יותר בעזרת ייעוץ מתאים.
שימוש בשירותי יועץ ארגוני יכול לגרום בתחילת הדרך לאי יציבות
להחלטה כזו, של הכנסת יועץ ארגוני לחברה, יש השלכות כלכליות והיא יכולה להעביר הן את הארגון והן את הצוות טלטלה לא קטנה בכלל. עם זאת, אין ספק שההחלטה לקחת יועץ כזה מיטיבה מאוד עם העסק, בטווח הרחוק.
המשימה הראשונה של יועץ ארגוני: איתור הבעיות
בתור התחלה, צריך לזהות כמובן איפה נמצאות הבעיות העיקריות של העסק. לא תמיד ניתן לזהות את הבעיות הללו מבפנים. על פניו, ייתכן שהכל עובד חלק: העובדים עושים את המוטל עליהם, מערך השיווק זורם, מכירות מתבצעות, התפעול נעשה ללא רבב. ובכל זאת, גם במצב כזה, עסקים לפעמים נתקעים, דורכים במקום או רושמים הפסדים.
לכן, כל תהליך העבודה עם יועץ ארגוני יתחיל ממיפוי של הבעיות מהן סובל הארגון. זה יכול להיות הגדרה לא נכונה של מטרות ויעדים, תהליכי עבודה לא תקינים, חוסר תיאום בין המחלקות השונות בארגון, עובדים לא מרוצים וחסרי מוטיבציה, עבודת צוות לקויה וכדומה. מיפוי של הבעיות הקיימות הוא שלב הכרחי להתחלת תהליך ייעוץ ארגוני תקין.
השלב השני: קביעת מטרות ויעדים
מרגע שמופו הבעיות והתהליכים הלא תקינים – אפשר להתחיל להסתכל קדימה, אל המקום שאליו אנחנו שואפים להגיע. זה הזמן לחשוב מהן המטרות של העסק ומהם היעדים שיסייעו לכם להגשים אותם ולהגיע למקום שבו תרצו להיות. המטרות יכולות להיות למשל: פיתוח מנהלים, שיפור עבודת צוות, פיתוח מערכי מכירה וכן הלאה בהתאם לאופי הארגון.
לפני שעושים את כל אלו – כדאי להקדיש זמן מה לחשיבה חזון הארגון. לדעת לא רק לאן אנחנו רוצים להגיע, אלא למה. שלב זה חשוב מאין כמותו, מכיוון שהוא ישפיע רבות על ההזדהות של העובדים, המוטיבציה שלהם והנכונות שלהם להשקיע בארגון. ייעוץ ארגוני טוב יעזור לכם לנסח את החזון, ממנו תוכלו להתוות את הדרך בה הארגון ילך.
השלב השלישי: קביעת משימות
לאחר ניסוח החזון, זה הזמן התחיל לפרוט את הדרך שלכם לאבנים, כלומר: למשימות. עבור כל אחת מהמחלקות בארגון יש לבנות שורה של משימות שיסייעו לעסק להגיע ליעדים שהציב לעצמו. חשוב מאוד כמובן, שהמשימות יהיו ברות ביצוע, בעלת לוח זמנים ריאלי ושלא יתנגשו זו בזו.
הכנסת יועץ ארגוני לחברה דורשת סבלנות
זהו תהליך מורכב ולא קצר. הטמעה של תהליכים חדשים בארגון לוקחת חודשים ולעיתים אף שנים. בתחילת התהליך, כשכולם עדיין לומדים את צורת העבודה החדשה – יכולה אף לחול ירידה מסוימת בתפוקה ואתם צריכים להתכונן לכך.
בטווח הארוך, אין ספק שהכנסת יועץ עסקי וארגוני יכול לשפר את התפקוד של כל ארגון, קטן או גדול. ליווי של העסק על יבתהליך של ייעוץ עסקי יעזור לכם לעבור את התהליך בקלות יחסית, עם נזקים מינימליים וביעילות מקסימאלית.
אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.